Honda Rebel 300, 500, & 1100 Forum banner

Rebel 1100 DCT resetten

20K views 26 replies 13 participants last post by  rws  
#1 ·
Aan alle 1100-bezitters hier die nog geen lid zijn geworden van de Facebook-pagina.
Iemand heeft de DCT-resetprocedure op die groepspagina gedeeld.
Ik heb het gedaan en ik denk dat het een verschil maakt. De overgang van versnelling naar versnelling verloopt veel soepeler. Voorheen was er een duidelijke klik wanneer de DCT schakelde, die nu verdwenen is of nauwelijks meer merkbaar is. Ook bleef de motor voorheen soms langer in een versnelling dan ik wilde voordat hij opschakelde, wat ook verdween.
Bekijk de tutorial op YouTube:

#4 ·
Men zou denken dat het loskoppelen van de batterij hetzelfde resultaat zou opleveren :unsure:. Tenzij er een aparte hulpaccu is die de DCT en de boordcomputer in het algemeen van stroom voorziet.
Men zou denken dat het loskoppelen van de batterij hetzelfde resultaat zou opleveren :unsure:. Tenzij er een aparte hulpaccu is die de DCT en de boordcomputer in het algemeen van stroom voorziet.
De TCM (Transmission Control Module) reset procedure maakt synchronisatie mogelijk tussen de TCM en de ECM (Engine Control Module). Net deze week mijn 1100 opgehaald, dus voor mij begint de leercurve net.

#7 ·
Ik heb dit geprobeerd op mijn 1100. Het maakte snel een kort mechanisch geluid, daarna gebeurde er niets. Er verschijnt geen "D en S" op het dashboard. Het normale "D"-pictogram knipperde ongeveer 5 minuten en het gebogen deel van het pictogram bewoog, maar de transmissie was stil. Ik hoorde geen andere versnellingsbeweging behalve dat eerste geluid. Dus besloot ik dat het niet meer zou doen, dus zette ik het uit en startte toen de motor. Ik kon echt niet veel verschil merken. Maar het is heel gemakkelijk om je voor te stellen dat het enigszins veranderde. Het heeft zeker het geluid bij het schakelen van de 1e naar de 2e versnelling niet weggenomen. Of ik doe iets verkeerd of de mijne is zo goed als het gaat. Hopelijk zal iemand een video van de aanpassing maken en deze op YouTube plaatsen.

#8 ·
Ik heb dit geprobeerd op mijn 1100. Het maakte snel een kort mechanisch geluid en daarna gebeurde er niets. Er is geen "D en S" dat op het dashboard verschijnt. Het normale "D"-pictogram knipperde ongeveer 5 minuten en het gebogen deel van het pictogram bewoog, maar de transmissie was stil. Ik hoorde geen andere versnellingsbeweging behalve dat eerste geluid. Dus besloot ik dat het niet meer zou doen, dus zette ik het uit en startte toen de motor. Ik kon echt niet veel verschil merken. Maar het is heel gemakkelijk om je voor te stellen dat het enigszins veranderd is. Het heeft het geluid bij het schakelen van de 1e naar de 2e versnelling zeker niet weggenomen. Of ik doe iets verkeerd, of de mijne is zo goed als het wordt.

Hopelijk zal iemand een video maken van hun aanpassing en deze op YouTube plaatsen.
Je hebt het goed gedaan. De feedback is anders vanwege het andere instrumentenpaneel.

#11 ·
Na vandaag een langere rit met bochten te hebben gemaakt, moet ik zeggen dat de dct-reset zeker een verbetering geeft in zowel de schakelpunten als de gasrespons bij lage snelheid. Ik zou deze procedure ten zeerste aanbevelen om periodiek uit te voeren.
Ik rijd voornamelijk in mijn gebruikersmodus en ik weet niet of het effectiever is, afhankelijk van de gebruikte modus, maar wauw, wat een aangename verrassing. Het is alsof de motorfiets "AI" heeft, een beetje eng, ha.

#18 ·
Na vandaag een langere rit met bochten te hebben gemaakt, moet ik zeggen dat de dct-reset zeker een verbetering geeft in zowel de schakelpunten als de gasrespons bij lage snelheid. Ik zou deze procedure met regelmatige tussenpozen ten zeerste aanbevelen.
Ik rijd voornamelijk in mijn gebruikersmodus en ik weet niet of het effectiever is, afhankelijk van de gebruikte modus, maar wauw, wat een aangename verrassing. Het is alsof de motorfiets "AI" heeft, een beetje eng, ha.
Ik heb dit onlangs voor het eerst gedaan bij 2.000 mijl. Ik merkte een groot verschil in hoe soepel de versnellingswisselingen zijn en vooral hoe soepel de gasrespons nu is. Voelt als een nieuwe motorfiets.

#13 · (Edited)
Hier is een video die ik heb gemaakt met een echte 2021 CMX 1100 om indicatoren op het dashboard te laten zien tijdens de initialisatie versus de procedure die wordt getoond op andere DCT-modellen waarbij indicatoren verschillen van onze motorfiets

Start de procedure door ervoor te zorgen dat de MIL geen foutcodes knippert
Motor opwarmen tot bedrijfstemperatuur (50-110°C)
Sleutel uitschakelen
Houd de D-knop ingedrukt en zet de sleutel aan (start de motor niet)... de gele MIL gaat kort aan
Als het MIL-lampje uitgaat, laat dan de D-knop los
Duw vervolgens de D/N-knop in deze volgorde...D-D-N-D-N
De versnellingsindicator en D-balk op het display beginnen te knipperen
Druk op de startknop en laat de motor stationair draaien (niet in versnelling zetten)
Als de versnellingsindicator terugkeert naar N (neutraal) en de D-balk verdwijnt, is de initialisatie voltooid
Stop de motor

#20 ·
Dus ik besloot deze resetprocedure opnieuw uit te voeren voor mijn wekelijkse twisties-rit in de uitlopers. Ik had dit eerder ongeveer 2.000 mijl geleden gedaan en was erg blij met het resultaat.

Ik had deze keer echter een klein probleem. Gebruikte dezelfde procedure als de vorige keer, zoals RWS een paar berichten terug in deze thread opsomt. Ik moest het een paar keer proberen om de vereiste verdwijnende versnellingsinductie en de knipperende D-balken te krijgen. Ik moest het de vorige keer dat ik het deed een paar keer proberen, dus was niet bezorgd. Deze keer echter, hoewel de N uiteindelijk terugkwam, stopten de D-balken nooit met knipperen.
Probeerde de sleutel uit en weer aan te zetten, maar knipperde nog steeds. Probeerde uit/aan langer, nog steeds hetzelfde. Besloot me aan te kleden en een ritje te maken. D-balken bleven de hele dag knipperen. Ik schakelde van modus, deed handmatig en automatisch, alles leek prima te werken zoals voorheen. Stopte na 75 mijl om te plassen en uit te rusten, dacht dat de pauze misschien zou werken, helaas. Reed naar huis en voltooide mijn rit van 125 mijl. Fiets reed de hele dag feilloos en presteerde goed. Knipperde nog steeds toen ik thuis was, interessant.

Besloot een paar uur te wachten en het te controleren. Als het aanhoudt, zal ik de resetprocedure opnieuw proberen. Als dat niet werkt, kan ik proberen de batterij los te koppelen en opnieuw aan te sluiten. Zal terugkomen op de uitkomst.

#21 ·
Dus ik besloot deze resetprocedure opnieuw te doen voor mijn wekelijkse twisties-rit in de uitlopers. Ik had dit eerder ongeveer 2.000 mijl geleden gedaan en was erg blij met het resultaat.

Ik had deze keer echter een klein probleem. Gebruikte dezelfde procedure als de vorige keer, zoals RWS een paar berichten terug in deze thread opsomt. Ik moest het een paar keer proberen om de vereiste verdwijnende versnellingsinductie en de knipperende D-balken te krijgen. Ik moest het de vorige keer dat ik het deed een paar keer proberen, dus ik was niet bezorgd. Deze keer echter, hoewel de N uiteindelijk terugkwam, stopten de D-balken nooit met knipperen.
Probeerde de sleutel uit en weer aan te zetten, maar het bleef knipperen. Probeerde uit/aan langer, nog steeds hetzelfde. Besloot me aan te kleden en een ritje te gaan maken. D-balken bleven de hele dag knipperen. Ik schakelde van modus, deed handmatig en automatisch, alles leek prima te werken zoals voorheen. Stopte na 75 mijl om te plassen en te rusten, dacht dat de pauze misschien zou werken, helaas. Reed naar huis en voltooide mijn rit van 125 mijl. Fiets reed de hele dag feilloos en presteerde goed. Knipperde nog steeds toen ik thuis was, interessant.

Besloot een paar uur te wachten en het te controleren. Als het aanhoudt, zal ik de resetprocedure opnieuw proberen. Als dat niet werkt, kan ik proberen de batterij los te koppelen en opnieuw aan te sluiten. Zal terugkomen op de uitkomst.
Als N niet terugkomt en de D-balk nog steeds knippert, was de koppelingsleerkromme niet succesvol.

Je moet het hele initialisatieproces opnieuw starten en erop letten dat de koelvloeistof en olie van de motor tot de normale bedrijfstemperatuur worden opgewarmd en elke stap in de tekst en in de video precies volgen.

#23 ·
Succes, 10 minuten opgewarmd en daarna de procedure uitgevoerd. Kreeg een neutrale indicatie en geen knipperende balken. Ik weet niet zeker of langer opwarmen het probleem was, maar het kan geen kwaad. Ik denk dat ik de eerste poging misschien verkeerd heb aangepakt, wees voorzichtig en precies. Het was de eerste keer echt de moeite waard, naar mijn mening. Te laat en te warm om nu te rijden, morgen een klein rondje maken, proost!